איך נותנים משוב לעובד - ומוודאים שיצא עם חיוך?

שיחת משוב טיפוסית תתחיל ב"תראה, באופן כללי אתה עובד טוב. אתה חרוץ, רואים שאתה משקיע, אתה מוערך על ידי הצוות שלך..." ומה כל הזמן הזה יעבור בראשו של העובד? מתי כבר תבוא המילה הצפויה הזאת: אבל...

אז איך ניתן להעביר משוב אפקטיבי?

  • יש להימנע מהמילה אבל (על כל נגזרותיה) – המילה "אבל" משולה ל-Delete. כל מה שנאמר לפניה יימחק וכל מה שייאמר אחריה יקבל משנה תוקף. מומלץ כבר בפתיחת השיחה לערוך תיאום ציפיות ולהגיד: "חשוב לי שנדבר על 3 נקודות חוזקה שלך ועל 3 נקודות שניתנות לשיפור בעבודתך. נפתח בחוזקה ונעבור לשימור". אם רוצים להעצים את העובד ניתן בהחלט לשאול: "במה תרצה שנתחיל?" כך גם נחדד את המסר ששני המישורים (שימור ושיפור) חשובים לנו באותה המידה. אפשרות נוספת היא לבנות את המשוב לפי נושאים ולא לפי נקודות לשימור מול שיפור. דהיינו, לשוחח עם העובד על 3 נושאים שקשורים לתחומי אחריותו (כגון: איכות ההוראה, קשר עם ההורים, ריכוז השכבה) ובכל תחום להציג לו ניתוח של מידת שביעות הרצון מביצועיו.

  • ניתן לבקש מהעובד להתכונן לשיחת המשוב – שיגיע מוכן עם שתי נקודות שלדעתו מהוות חוזקות שלו ועם שתי נקודות שלדעתו ראוי שישפר. כך נוכל לבחון האם העובד מעריך נכון את ביצועיו והישגיו ובמקביל, נוכל ללמוד עוד על אופן התנהלותו.

  • חשוב לשמור על מיסגור חיובי – אנשים מגיבים טוב יותר לצד המלא של הכוס וכך קל להם גם יותר לקבל ולהפנים את המסר. במקום להגיד לעובד: "נמאס לי שאתה מאחר" כדאי שנאמר: "חשוב לי שתגיע בזמן". גם כשנאמרים דברים לא פשוטים ולא קלים לעיכול, חשוב לנסות ולנסח אותם באופן כזה שיהיה ממוקד פיתרון ולא בעיה, צופה פני עתיד ולא נובר בעבר. כך יבין העובד לא רק מה הוא עשה לא נכון אלא בעיקר מה עליו לעשות טוב יותר להבא.

המשוב ידוע ככלי שמנהלים רבים נרתעים ממנו בשל הקושי הטמון בהתמודדות בסיטואציה הזו מול עובד. ניהול שיחת משוב באופן אפקטיבי תסייע לעובד גם לשפר ביצועיו וגם להגביר את תחושת המוטיבציה בקרבו – מה צריך יותר מזה?


לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

גלעד חמזני, מנהל קשרי לקוחות חינוך

giladH@debate.co.il | 054-5490687

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול