אסיפת הורים ראשונה כמפתח לביסוס מעמד המורה

לאסיפת ההורים הראשונה יש משקל חשוב מאד בקביעת האופן שבו ייתפס המורה בעיני ההורים. יחד עם זאת, מרבית ההורים מגיעים סקפטיים למפגשים הללו ומאחר והם נוכחים באסיפות הורים בכל תחילת שנה עבור כל אחד מילדיהם, לעיתים קרובות התחושה הרווחת היא: נו, מה כבר יחדשו לי?

אז איך אפשר באמת לחדש להורים ובו זמנית לבסס מעמדנו כמורים?

מזניק קשב פותח

30 השניות הראשונות של כל אינטראקציה מול קהל הן קריטיות לביסוס הרושם הראשוני. הפתיחה הקונבנציונאלית של: "ערב טוב לכולכם, שמי X ואני נרגשת להיות כאן היום..." לרב לא מצליחה להזניק את קשב הקהל ולעורר בקרבו את הרצון והעניין להמשיך ולהקשיב לנו. לעומת זאת, אם נפתח באנקדוטה קצרה ומעניינת או בנתון מחקרי מפתיע, נצליח כבר למן השניות הראשונות לייצר שקט במיידי ולהעביר מסר סמוי שמדובר במורה כריזמטי/ת ויצירתי/ת שכדאי להקשיב לו. דוגמא למזניק קשב פותח:

"פרופסור בריג'יט בארון מסטנפורד מצאה שאנשים בכלל ותלמידים בפרט, ייזכרו רק 10% מהתכנים שהוצגו להם באופן תיאורטי ופרונטלי. לעומת זאת, אם משלבים במהלך השיעור שיטות הוראה מגוונות הכוללות: משחקים, סיפורים, הדגמות, חקר מעשי, סרטונים ועוד, אחוז התכנים שהם ייזכרו כבר עשוי לטפס ל-90%. אז שלום לכולכם, ערב טוב. שמי X ובמשך השעה הקרובה אני אשמח לשתף אתכם באופן שבו אני מתכוונת השנה לגרום לילדים של כולכם להיות אלו שזוכרים 90% ולא 10%..."

פתיחה באופן שלעיל מסייעת לכל מורה לבסס מעמדו מול ההורים כדמות מקצועית, אינטליגנטית, ולא פחות חשוב - מעניינת.

​הגדרה ברורה של מטרות האסיפה

בדקות הראשונות יש להגדיר באופן מדוייק מהן המטרות המרכזיות של האסיפה הנוכחית. רצוי להתמקד בשלוש מטרות עיקריות ורק עליהן להרחיב. השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא: מהם שלושת המסרים המרכזיים שנרצה שההורים יזכרו בתום האסיפה? ברגע שזיקקנו לעצמנו מהם אותם מסרים מרכזיים, הסבירות שההורים יזכרו אותם גדלה באופן משמעותי.

התמקדות בידע ולא במידע

מה ההבדל בין השניים? מידע = אוסף נתונים ועובדות. ידע = עיבוד המידע והפיכתו לרלוונטי כלפי מי שנמצא מולי. הנטייה הנפוצה של כולנו היא "לשפוך" מידע. יש לנו נתונים רבים שהיינו רוצים להעביר להורים במעמד חשוב זה, ולעיתים קרובות מורים מכינים מצגות עמוסות המכילות מידע רב לגבי נושאים מגוונים. אם נצליח לסנן את המידע ולבחור רק מה שבאמת בעל ערך להורים, נגדיל את הסיכוי להפנמת הידע ובמקביל, נבסס מעמדנו כמורים שיודעים לזקק עיקר מתפל ולתמצת את השורה התחתונה. לצלול, למשל, לפרטי מערכת השעות, הצלצולים, ההפסקות וכו' זו דוגמא למידע שניתן לשלוח במייל ולא תמיד יהיה רלוונטי לדבר עליו בהרחבה בעת האסיפה.

שיתוף ההורים

מחקרים מצאו שככל שהקהל שלנו הוא שותף פעיל לתכנים המועברים כך יש יותר סיכוי שהוא יקבלם בהסכמה. מומלץ לשלב במהלך האסיפה שאלות פתוחות לקהל, לעודד דיונים, להפעיל אותם באמצעות תרגיל קצר וחווייתי על מנת להפוך את החוויה לזכירה ומעניינת יותר. בנוסף, רצוי לשתף את ההורים ברציונל שעומד מאחורי התכנים/הנהלים המוצגים ולא רק "להנחית" אותם כעובדה מוגמרת.

עמידה בזמנים

ווילפרד ביון, חוקר שמתמחה בקשב קהל, מצא שאנשים מגיל 18 ומעלה מסוגלים לשמור על קשב סביר (שלעולם יהיה מורכב מעליות וירידות) במשך שעה וחצי ולא יותר. אסיפת הורים שנמשכת מעל שעה וחצי תיזכר בסופו של דבר, לרב, כארוכה מדי ואולי אף מעיקה. מומלץ מאד לעמוד בזמנים ולסיים את האסיפה בזמן שהוגדר מראש, שכאמור, לא צריך לעלות על שעה וחצי.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

גלעד חמזני, מנהל קשרי לקוחות חינוך

giladH@debate.co.il | 054-5490687

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול