יום הורים – הזדמנות להפוך הורים לשותפים

המונח "יום הורים" מלווה פעמים רבות בתחושות של לחץ ואפילו חרדה הן בקרב התלמידים והן בקרב ההורים, שלא תמיד יודעים למה לצפות. עבור מרבית המורים, המטרה המרכזית של יום ההורים היא עדכון והעברת מידע לגבי מצבו הלימודי, חברתי ורגשי של התלמיד. אבל האם יש כאן הזדמנות למשהו מעבר לעדכון? האם אפשר למנף את יום ההורים ליצירת תשתית לקשר אפקטיבי ולמיקסום שיתוף הפעולה בין 3 הקודקודים: מורה – הורה – תלמיד? אם התשובה היא כן, אז יום ההורים צריך להתנהל בהתאם.

כיצד אפשר למנף את יום ההורים?

שיחת חולין – יורי ופישר, חוקרים בתחום הגישור והמו"מ, טוענים שככל ששלב הסמול טוק ארוך יותר, כך הסיכוי להגיע לכדי שיתוף פעולה גבוה יותר. בימי הורים, בשל הרצון לעמוד בזמנים, יש נטייה להתחיל מיד לדבר על ההישגים של התלמיד (בין אם כפי שהוא חווה אותם ובין אם כפי שהמורה מדווחת עליהם). אז נכון, שיחת חולין תגזול עוד 3-5 דקות יקרות עם כל הורה. אבל מה נרוויח ממנה? נוכל להגדיל משמעותית את האפשרות ליצירת אווירה נעימה וחיובית. נוכל להכשיר את הקרקע לעדכונים שיבואו בהמשך ובייחוד לרכך את השטח לקראת בשורות שלא תמיד קל לנו להעביר. שיחת החולין צריכה להתמקד בשני האלמנטים הבאים:

  • הילד מאחורי התלמיד – לשאול את הילד מה הוא אוהב לעשות כשהוא בבית, באילו פעילויות או חוגים הוא משתתף, איך הוא מבלה את בשבתות, מי החברים שהוא נפגש איתם גם מחוץ לכותלי ביה"ס, איך נראית מע' היחסים שלו עם האחים/אחיות שלו...

  • האדם מאחורי ההורה – לשאול את ההורה במה הוא עוסק, להתעניין בתחום המקצועי שלו, לשאול איך נראה זמן האיכות של ההורה עם הילד...

מה יוצא לנו מזה?

כשההורה והילד ייצאו מיום ההורים עם תחושה שהתעניינו בהם, ניסו קצת להכיר אותם וראו בהם מעבר ל"תפקיד" של הורה ותלמיד נשיג 3 דברים עיקריים:

1. ביסוס מעמד המורה כאדם אמפתי, סבלני וקשוב.

2. חיזוק התשתית לשיתוף פעולה עתידי עם הורה מעורב ולא מתערב.

3. ריכוך הקרקע לבשורות קשות (אם יש לנו כאלה) שיתקבלו מעט יותר בהקשבה ואולי אף בהסכמה.

מארק טווין אמר: "דבר עם אדם על עצמו והוא יקשיב לך שעות..."

אז לפעמים, כדי שיתייחסו אלינו בכבוד ויקבלו את המסר שלנו בהבנה, כל שעלינו לעשות הוא "לתת במה" למי שנמצא מולנו ולהתעניין בו באמת. לראות אותו מעבר לתפקיד שהוא ממלא בקשר שלו איתנו ומעבר לסיטואציה בה אנחנו נמצאים. לרב נופתע לגלות שהדברים החדשים שלמדנו על הילד וההורה יסייעו לנו בהמשך להעצים באופן משמעותי את הקשר עם שניהם.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

גלעד חמזני, מנהל קשרי לקוחות חינוך

giladH@debate.co.il | 054-5490687

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול