כיצד נקדם למידה משמעותית בסימן 70 שנה למדינת ישראל?

עודכן ב: 9 מאי 2018



חודש אפריל רווי באירועים ומועדים חשובים לציון, אשר בסימן 70 שנה למדינת ישראל מקבלים משנה תוקף. מועדים כמו יום השואה, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות הינם הזדמנות נהדרת להפוך את הסיסמא של "לזכור ולא לשכוח" למציאות חיה ובועטת ולהנחיל למידה משמעותית שבאמת תיצרב בתודעת התלמידים ותשאיר חותם.

אז איך עושים את זה? להלן מספר טכניקות לקידום למידה חווייתית ומשמעותית בסימן 70 שנה למדינת ישראל:

  1. חשיבה על ה"איך" - החלטנו ב"מה" ברצוננו להתמקד ואילו אירועים משמעותיים/ערכים ברצוננו להעביר השנה לתלמידים? נהדר! זה הזמן להתמקד ב- "איך" נלמד. ככל שנגוון ונעשיר את דרכי הלימוד כך נשיג מעורבות גבוהה יותר של המשתתפים והפנמה עמוקה יותר של החומר. מהי חשיבה יצירתית? חשיבה על כמה שיותר "איך"לאותו ה- "מה". ה"איך" שלנו יכול להיות – הפעלה, חידונים, ניתוח סרטונים, סימולציות בית משפט/בית מחוקקים, משחקים, תרגילים, משימת חקר.

  2. תלמידים מעורבים – רוצים למידה אפקטיבית אמתית? תנו לתלמידים להוביל אותה. אנשים משתכנעים הרבה יותר ממסקנות שהגיעו אליהן בעצמם וכך גם התלמידים, לא משנה באיזה גיל, מתחברים ומזדהים עם החומר הנלמד כשיש להם חלק גדול בנעשה. כיצד משיגים זאת? תנו לתלמידים לבחור (בסקר/הצבעה) על איזה אירוע משמעותי בתולדות המדינה היו רוצים להעמיק השנה, בנו שיעור של למידת עמיתים, בו תלמידים מלמדים תלמידים על נושא אותו חקרו באופן עצמאי, תנו לתלמידים להיות אחראים על הפקת טקסי בית הספר (משלב בחירת הקטעים האומנותיים, השירים אליהם הם מתחברים, ועד לסדר והובלת הטקס).

  3. מזניקי קשב – גם בנושאים הקשורים לימי זיכרון ולהיסטוריה של מדינת ישראל, יש חשיבות רבה לשימוש באמצעים מעוררי עניין אשר יגבירו את רמת הקשב והריכוז של התלמידים. בין אם מדובר בשיעור, הפעלה או טקס חגיגי, גיוון בתוכן יהווה שובר שגרה עבור התלמידים, ויאפשר להם להתחבר טוב יותר לחומר. מזניקי קשב יכולים להיות שילוב של מצגת, תמונות, קטעי אודיו או סרטונים קצרים המתקשרים למועד המדובר, ציטוטים מעדויות של ניצולי שואה, נפגעי פעולות איבה או משפחות שכולות, חיבור אקטואלי לפעולות שנעשות היום בהקשר של זכר השואה או חללי מערכות ישראל, שימוש באנקדוטה או נתון מפתיע על אירועים שונים בהיסטוריה, על סיפורים מאחורי שירים שנכתבו ועוד. 

  4. לחלוק סיפור אישי – למה סיפור? כי בעידן של גישה בלתי מוגבלת למידע, היכולת לרגש כיום תלמידים היא כמעט על גדר משימה בלתי אפשרית. סיפור טוב, הוא הדרך הטובה ביותר לגרום לכך שהמסר יקודד אצל התלמידים כחווייתי וייזכר לטווח הרחוק. ולמה אישי? כי כשאנו בוחרים לחלוק סיפור אישי שלנו, אנו נוטעים בלב התלמידים תחושת אמון ושייכות ומאפשרים להם להיכנס מעט לעולמנו. כי הממד הרגשי הקיים בסיפור אישי של אדם המוכר לנו ולרוב גם מהווה דמות משמעותית עבורנו, הוא שמאפשר את החיבור החזק למסרים והערכים העולים מתוך הסיפור והוא שמשפיע בסופו של דבר באמת. חשבו איזה סיפור אישי אתם או גורמים אחרים בבית הספר יכולים לחלוק על מנת להעביר את המסרים החשובים לכם ושלבו אותם במסגרת מערך שיעור, טקס בית ספרי או כל מפגש אחר.

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול