כיצד עמידה מול קהל ודיבור בציבור מקדמים את תפקודי הלומד במאה ה- 21?

מתי בפעם האחרונה שאלנו את התלמידים בכיתה מה הם חושבים לגבי הנושאים הבאים: פיקוח הורים על הבעת דעה ברשתות חברתיות? שימוש בטלפון נייד בשטח בית הספר? מכירת מזון בריאות בקפיטריה? הגבלת גיל הרכיבה על אופניים חשמליים? הופעת ילדים בתכניות ריאליטי? שיעורי בית בחופש?

מניסיוננו כבר למעלה מעשור, כאשר עמידה מול קהל ודיבור בציבור משולבים באופן אינטגרלי בלמידה, ניתן לפתח מגוון תפקודי לומד חשובים. הדיון באחד מהנושאים עמם פתחנו לדוגמא, מעצם קיומו בכיתה, מייצר סקרנות אינטלקטואלית רבה אצל התלמידים ובכך מסייע לפתח כישורים ומיומנויות הנדרשים לתפקודי הלומד במאה ה- 21.

יישום הרעיון בתוך המרחב הכיתתי בשלושה שלבים:

  1. יצירת במה מאפשרת בכיתה

  2. מודל להבעת עמדה

  3. שני צדי המטבע- ניהול שיח מכבד ומקדם

יצירת במה מאפשרת בכיתה

השלב הראשון הנו לגרום לתלמידים להרגיש בנוח בעת דיבור בציבור ולכן מתחיל במציאת הפלטפורמה המתאימה לכיתה להבעת עמדה. כאשר התלמידים מקבלים הזדמנות קבועה להשמיע את דעתם ולשמוע תלמידים אחרים, המיומנות תהפוך במהרה להרגל ולמסורת כיתתית. כאשר כל תלמיד מקבל חיזוק חיובי על נאומו, החוויה תהפוך לנעימה ותיצור מוטיבציה והתרגשות אצל התלמידים להמשיך ולדבר בציבור. זוהי דרך מצוינת להתגבר על פחד קהל ולבנות בטחון עצמי באופן הדרגתי. ברגע שהתלמידים מרגישים בנוח תשתפר גם שפת הגוף שלהם ותהיה יותר טבעית ואותנטית. במה מאפשרת בכיתה מחזקת את התפקוד התוך אישי של התלמיד בדגש על:

  • התמודדות עם משימה מאתגרת והקניית תרבות כיתתית חדשה

  • התמודדות עם חוויות הצלחה תוך התפתחות אישית מותאמת של כל תלמיד

  • עידוד והוקרה של מאמץ, הצלחה על ידי המורה

  • שיתוף בהערכה לשם למידה- בעת דיבור או צפייה בתלמידים אחרים.

מודל להבעת עמדה

בשלב השני לאחר שייצרנו את ההתרגשות הראשונית, כעת עלינו לבחור במודל המתאים להבעת עמדה, ניתן לבחור במגוון מודלים, מניסיוננו המודלים המומלצים הם מודל מבנה המסר ומודל סטוריטלינג ("הרצאות טד"). שלבי כתיבת הנאום מזמנים לתלמידים שימוש במגוון תפקודים קוגניטיביים חשובים, ביניהם:

  • חשיבה ביקורתית על הנושא ושאילת שאלות על מנת לכתוב טיעונים מתאימים ולהביע עמדה מנומקת

  • העלאת רעיונות מקוריים ויצירתיים מאפשרת ביטוי אישי של התלמידים בכתיבת הנאום

  • חשיבה והתייחסות לקהל שמולו אדבר, מה מעניין אותו, מה הערך המוסף שאתן לו כדובר, לאילו טיעונים הקהל יתחבר

שני צדי המטבע- ניהול שיח מכבד ומקדם

העיסוק בשאלות ונושאים אקטואליים מסייע להעלות את מודעות התלמיד לתחומים רבים שלא נמצאים בראש מעייניו. ניתן לבקש מהתלמידים להביא נושאים בעצמם וניתן לבחור גם בנושאים שחשוב לבית הספר לקדם. כך או כך אנו מרוויחים הזדמנות שבה התלמידים מבינים כיצד אותם נושאים מתקשרים לחיי היום יום שלהם. משחק הדיבייט לדוגמא, הנו מתודה מצוינת לניהול שיח מכבד ומקדם. המשחק נותן מקום לשתי דעות מנוגדות להישמע בפני קהל. כל תלמיד מחליט בעצמו אילו טיעונים ונאומים שכנעו אותו. בכך אנו מקבלים חיזוק לתפקודים בין אישיים ותפקודים קוגניטיביים, כגון:

  • עיסוק בדילמה ערכית- התנסות בדיון מעלה לתלמידים את הצורך לגיבוש עמדה ולהפעלת שיפוט מוסרי

  • שימוש בשיח הכיתתי להחלפת דעות ותרגול מיומנויות שיח בעולם הממשי

  • הקשבה, קיום תקשורת בין אישית תקינה- מתן כבוד וקבלת דעה של מישהו אחר

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

גלעד חמזני, מנהל קשרי לקוחות חינוך

giladH@debate.co.il | 054-5490687

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול