למידה אפקטיבית – משולש הזהב

אם הייתם מתבקשים לזקק מה הם 3 העקרונות המרכזיים שצריכים להתקיים בכל למידה כדי להבטיח את האפקטיביות שלה, מה הם היו?

11 שנים של הדרכות בבתי ספר ובארגונים לימדו אותנו, כי 3 העקרונות של משולש הזהב ללמידה אפקטיבית הינם:

- מה?

- איך?

- למה?

נשמע פשוט וטריוויאלי?

בתיאוריה זה אכן פשוט וקל. לקריאה בהרחבה כיצד כל אחד מהעקרונות באים לידי יישום פרקטי בהבניית שיעור...

ה"מה" מתייחס למה בכוונתנו ללמד אבל לא רק בדמות הנושא של השיעור אלא באופן של הצגת התוצאה הרצויה.

לאן רוצים להגיע. מה היעד שלנו בתום הליך הלמידה (בתום השיעור נדע... עד סוף החודש תכירו היטב את... בסיום המחצית כולנו נוכל ל...). שלב זה יסייע לקהל המאזינים שלנו להתכוונן לנושא המדובר, להפיג את תחושת העמימות וחוסר הוודאות וכמובן יגדיל את הפניות המחשבתית של מי שנמצא מולנו לנושא ולאופק הרצוי.

שלב ה"איך" נוגע באופני הלמידה והשגת המטרות. ההגדרה שלנו לחשיבה יצירתית היא כדלקמן: כמה שיותר "איך" לאותו ה"מה".

ככל שנגוון את דרכי הלימוד ונעשיר את אופני ההוראה כך כמובן נשיג מעורבות גבוהה יותר של המשתתפים כמו גם הפנמה טובה ועמוקה יותר של הנושא הנלמד. ה"איך" יכול לכלול: תרגילים, הפעלות, ניתוח סרטונים, סימולציות, עבודה בקבוצות, משימות חקר, חידונים ועוד.

ה"למה" הוא לרוב הנעלם החסר.

מרכיב זה מתייחס לערך, לתועלת, לרלוונטיות של הנושא כלפי הקהל. למה הוא בכלל צריך ללמוד את זה? במה זה יסייע לו בחיים?

איפה הוא יוכל להשתמש בזה בהווה או בעתיד? כיצד זה יתרום לו? או בקיצור: מה יוצא לו מזה? מבלי להבין את ה"למה", בהתאם כמובן לקהל שלנו, יהיה קשה מאד לגייס מוטיבציה פנימית, כזו שתגרום לו לרצות וללמוד עוד. אם נצליח לזהות כיצד מתקשר הנושא הנלמד לעולם התוכן של מי שעומד מולנו ונשכיל לשקף לו את הערך במונחים שהוא מוצא כרלוונטיים עבורו, נגביר את הסבירות ללמידה אפקטיבית.

שילוב של 3 עקרונות המשולש יסייעו לקהל שלנו להתחבר לתכנים הנלמדים, לזכור אותם לטווח הרחוק ואף ליישם אותם ביתר שאת בעת הצורך.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

מור גולן, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

morg@debate.co.il | 054-8090515

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול