למידה מבוססת פרויקטים (PBL) - אירוע שיא והצגת תוצרים

כיצד עורכים אירוע שיא משמעותי בבית הספר בתום פרויקט ה- PBL?

תהליך העבודה של התלמידים מגיע לסיומו, אירוע השיא מאפשר לתת במה משמעותית לתלמידים לשיתוף בתוצרי הלמידה ובתוצרי הפרויקט. זה הזמן להביא לידי ביטוי באופן יצירתי את התהליך המיוחד והמגוון שהתרחש בכיתה על פני תקופה.

חשוב שאירוע השיא יהיה חגיגי ומכובד באופן שיעורר גאווה בקרב התלמידים והמורה להצגת הפרויקטים, באופן זה תהיה מוטיבציה והתרגשות בתוך בית הספר לקראת פרויקטים עתידיים.

מומלץ לחלק את האירוע לשני חלקים: בחלק ה-1 לתת לקהל האורחים להתרשם מהתוצרים השונים תוך כדי הצגה של קבוצת תלמידים את הפרויקט שעליו עבדו, בחלק השני כדאי לערוך טקס רשמי מונחה.

ראשית עלינו לעשות הבחנה בין 2 סוגי תוצרים בלמידה מבוססת פרויקטים:

  1. תוצר הלמידה - התלמידים מציגים את תהליך הלמידה שעברו.

  2. תוצר הפרויקט - מותאם לתחום הנבחר ולשאלה הפורייה שהניעה את התהליך.

תוצר הלמידה-

חלק חשוב בלמידה מבוססת פרויקטים (PBL) הוא ה- Learning , כלומר, היכולת של התלמידים לספר על תהליך הלמידה אותו עברו לאורך התקופה. חשוב להכווין את התלמידים לדבר על הנקודות הבאות בפרזנטציה שלהם:

  • באיזו שיטת למידה עבדו, כיצד ביצעו את המחקר בדגש על חוויית למידה שונה.

  • איזה תהליך עברו כיחידים וקבוצה? חלוקת תפקידים, עבודת צוות, התנסות במתן וקבלת משוב, שיח עמיתים.

  • ערך מוסף שהתלמידים קיבלו - באיזה אופן הפרויקט תרם להם? אפשר להתייחס למיומנויות החדשות שנרכשו ולהתנסויות החדשות אותן חוו.

תוצר הפרויקט-

תוצר מסכם של התהליך בהתאם ליעדים אותם הצבנו עבור התהליך בתכנית העבודה, התוצר צריך להיות מותאם לתחום הנבחר ולשאלה הפורייה שהניעה את התהליך. כבר בשלב השני של תכנית העבודה (עליו דיברנו בטיפ הקודם) יש לוודא כי עבודת הקבוצות מוכוונת לתוצר הייעודי. התוצרים יכולים להיות מגוונים ויצירתיים, בהתאם לחופש הפעולה שהמורה מגדיר בתחילת הדרך.

רעיונות לתוצרי פרויקט:

תוצרי מדיה

הכנת סרטונים על ידי התלמידים- סרטון יכול להיות צילום של התלמידים עצמם כמשתתפים בסרטון, או סרטון שהתלמידים מצלמים בו אנשים או אובייקטים אחרים. לדוגמא: צילום של משאל רחוב/בבית הספר, מצגת תמונות, ראיונות, הצגה, חיבור בין קטעי מדיה שונים וכדומה.

תוצרים מתחומי האמנויות והמדעים

מיצג סטטי או אינטראקטיבי שמעודד אינטראקציה עם המבקרים, תערוכה בתחומים שונים: פיסול, יצירות אמנות, מיצג וידיאו, בניית דגם, תערוכת תמונות. כתיבת ספר, הצגת יצירות שונות (שירה, חיבורים, סיפורים), הצגה תיאטרלית, הצגה של ניסוי מדעי, תצוגת אופנה, רסיטל נגינה ועוד.

תוצרים המשלבים פעילות מיוחדת

פאנל מומחים, פעילות התנדבות, מעגלי שיח, תוצר משותף בין-דורי, יריד/שוק, בימת שיתוף, תלמידים מלמדים תלמידים, משחק הדיבייט, פעילות משותפת עם גורם חיצוני, סימולציית בית משפט, בניית משחק, טיול, סקר בית ספרי, פעילות בקהילה שמסביב לבית הספר, תוצר רב תחומי (בשילוב מספר תחומי דעת), אירוע בסגנון טד.

טיפים נוספים לאירוע שיא מוצלח:

  • לוודא כי בימת השיתוף נותנת מקום לכל התלמידים בפרויקט ולמורים שהובילו את הפרויקט.

  • קהלים מרובים: חשיפה שכבתית/ בית ספרית לפרויקט, הזמנת הורים.

  • מומלץ לשלב את התלמידים לאורך ההנחיה וההצגה של הפרויקטים.

  • פרסום מקדים: על ידי התלמידים המשתתפים בפרויקט, יצירת ציפייה מקדימה לקראת אירוע השיא.

  • זה הזמן להשתמש בצוות התיעוד של התלמידים שמתעד את התהליך.

  • הזמנת גורמי חוץ, אורחים ושותפים לתהליך.

  • לציין את הפרויקט בניוזלטר ובאתר בית הספר לאורך התהליך ובאירוע השיא.

  • צילום ותיעוד האירוע.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

גלעד חמזני, מנהל קשרי לקוחות חינוך

giladH@debate.co.il | 054-5490687

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול