למידה מבוססת פרויקטים (PBL) בבית הספר - איך עושים את זה נכון?

"באיזו דרך עלי ללכת?" שאלה עליסה את החתול כשהגיעה לצומת דרכים. "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע" ענה החתול, "אני לא כל כך יודעת לאן" אמרה עליסה. "אז זה לא משנה באיזו דרך תבחרי" השיב החתול.

בעולם האגדות, עליסה יכולה להרשות לעצמה ללכת לאיבוד, אך במציאות חשוב לנו לדעת שאנחנו מצליחים להגיע לקו הסיום אותו אנו רואים לנגד עינינו. הטיפ הקרוב יעזור לכם ולמורים למצוא את הדרך הנכונה בבית הספר להטמעת למידה מבוססת פרויקטים.

כיצד נוכל להפוך את התהליך לקל ונעים עבור המורה? בעזרת שלושה שלבים פשוטים:

  • שלב 1 "מאחורי הקלעים"- היערכות מקדימה של המורה לתהליך.

  • שלב 2 התהליך הכיתתי- כיצד מובילים את הכיתה קדימה.

  • שלב 3 הצגת התוצרים ואירוע השיא.

מה הופך למידה מבוססת פרויקטים לכדאית?

  • הזדמנות למורה ולתלמיד - תהליך דינמי בו התלמידים פעילים ושותפים בבניית התהליך ובלמידה עצמאית.

  • פלטפורמה מאפשרת למגוון התנסויות: עבודת צוות, פתרון בעיות, ניהול זמן, משוב עמיתים ועוד.

  • כלי למורה להערכה חלופית

שיטת ה- PBL מביאה רוח חדשנית וייחודית לבית הספר, אך הביצוע לעיתים יכול להיות מאתגר עבור המורה. "זה כמו עבודת חקר", "איך זה שונה ממה שכבר עשיתי עד היום?", "אין לי זמן", "יש לתלמידים עומס בלימודים" הם רק חלק מהמשפטים שנשמע לעתים בחדר המורים כשנזרוק לחלל האוויר את שלוש המילים "למידה מבוססת פרויקטים".

למה זה מאתגר? בהובלת התהליך בכיתה, כל מורה בעצם נדרש לסט מיומנויות הכולל יכולת לניהול פרויקט, כתיבת יעדים אסטרטגיים ותכנית עבודה, יכולת הנעה לפעולה וראייה כוללת של התהליך מתחילתו ועד סופו.  בלחץ היומיומי קל לנו לקפוץ ישר לתפעול, למשימות, להנחיות לביצוע, אך רגע לפני שמגיעים לשלב התפעול אנחנו עדיין צריכים לחשוב אסטרטגית קדימה על החלום שלנו. לפעמים הקפיצה המיידית לתפעול גורמת לנו להגיע לחלום הלא נכון. הדבר האחרון שנרצה שיקרה זה שהמורה יגיד: "איך זה היה מוסיף אם רק הייתי...", "איך לא חשבתי על...", "חבל שלא הכנו...", "פעם הבאה נעשה..."

שלב ראשון - "מאחורי הקלעים" - היערכות מקדימה של המורה לתהליך

בחירת קהל יעד - שכבת הגיל בה נתמקד (כיתה/שכבה)

בחירת נושא ושאלה פורייה - איך בוחרים נושא?

  • האם הנושא בעל ערך מוסף למורה? כיצד הנושא שבחרתי רלוונטי לתהליך השנתי של המורה עם התלמידים.

  • האם הנושא רלוונטי ובעל ערך מוסף לתלמידים?

  • האם הנושא יעניין את התלמידים? הנושא יכול להיות בעל ערך מוסף לדעתנו אך לא תמיד מעניין.

בניית תכנית העבודה:

  1. בניית יעדים - יעד = תוצאה רצויה של המורה עבור התהליך בכיתה . כיצד נדע אם היעד שכתבנו הוא יעד טוב? נבחן אותו לאור מטריצת היעדים: זמן, כמות ובהירות היעד.

  2. הנחות יסוד - הנחות יסוד צופות פני עתיד, מה אני מניח שיקרה בתהליך (זיהוי התנגדויות, צווארי בקבוק, מגמות חיוביות, אתגרים, שותפים לדרך, תקציב).

  3. המלצות להמשך - כתיבת דרכי הפעולה הנבחרות של המורה בתהליך, שלב זה קובע מה מרכיב את תכנית העבודה שלנו.

  4. אבני דרך - כיצד נדע שאנחנו בדרך הנכונה? המקומות שבהם נעצור ונבדוק את עצמנו אם אנחנו בכיוון הנכון.

  5. מנגנוני בקרה - השיטות בעזרתן אנחנו נוודא האם תוכנית הפעולה המקורית אכן עובדת ומביאה לתוצאות הרצויות.

בטיפ המקצועי הבא נמשיך להרחיב על שני השלבים הנוספים:

  • שלב 2- התהליך הכיתתי- כיצד מובילים את הכיתה קדימה.

  • שלב 3- הצגת התוצרים ואירוע השיא.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

מור גולן, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

morg@debate.co.il | 054-8090515

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול