5 אלמנטים לבניית סיפור מוצלח

עודכן ב: 11 אוק 2018

65% מהזמן כולנו מדברים באופן אינפורמטיבי על מי עשה מה ולמי. כלומר, מספרים סיפורים. גם כשאנחנו מעדכנים קולגה שהיתה בחופש על ישיבת הצוות שהיא החמיצה לרב הנטייה תהיה לספר מי אמר, מי הגיב, מי לא הפסיק לשאול ואיך ענתה המנהלת להערה שזרק העובד החדש... למה? כי זו הדרך הטובה ביותר שהמסר יקודד אצלנו כחווייתי וייזכר לטווח הרחוק.

אפשר היה להניח כי בעידן הטכנולוגי של ימינו לסיפורים כבר לא יהיה מקום. אך במציאות, הטכניקה של "לספר סיפור טוב" תופסת תאוצה כיום יותר מאשר אי פעם (גם בתחום העסקי - סטוריטלינג).

הנגישות הבלתי מוגבלת שיש לתלמידים למידע והעובדה שלרגש אותם זה כמעט על גדר משימה בלתי אפשרית, הופכים את הסיפור לרלוונטי ואפילו חיוני בלמידה חווייתית.

מהם 5 אלמנטים לבניית סיפור מוצלח:

  1.  רקע/מסגרת (Setting): הכנסת הסיפור למסגרת של הקשר סביבתי, הקשר זה יכלול לרוב זמן ומקום.

  2. אפיון דמויות (Characterization): תהליך הכתרת הגיבור של הסיפור. צריך לכלול שם מלא, תפקיד ולעיתים אף אלמנט אישיותי או מקצועי נוסף.

  3. עלילה (Plot): רצף של אירועים אשר מדגימים התקדמות או שינוי במהלך הסיפור.

  4. קונפליקט Conflict)): הקונפליקט יכול להיות פנימי או חיצוני, אבל כל סיפור צריך בעיה על מנת ליצור עניין ובכדי להפוך את התכנים לסיפור. לעיתים קרובות הסיפור נוגע בכאב או בקושי שמכיר קהל המאזינים על מנת שיוכלו להזדהות עימו.

  5. רלוונטיות (Relevance): קישור קצר של הסיפור לנסיבות הנוכחיות, לסיבה שסופר. לרב הפתרון של הקונפליקט הוא הקישור הרלוונטי לנושא שלך ולקהל שלך.​

לדוגמא, כשמלמדים על תקופת היישוב בישראל ורוצים להמחיש שאנשי העליות הראשונות השפיעו רבות על המדינה כפי שאנחנו מכירים אותה היום ניתן לשלב את הסיפור הבא:

ב1927 עלה שמחה בלאס לארץ ישראל מוורשה שבפולין כשהוא בן 30. יום אחד ביקר אצל חברו הטוב, איש העלייה השנייה, אברהם לובזובסקי בחדרה ומאחר ושמחה היה מהנדס מים ומומחה בחקלאות אברהם לקח אותו לגינה שלו ואמר לו: "תראה איזה פלא, יש פה עץ שגדל בלי מים!". שמחה אכן ראה עץ גבוה, ירוק ומשגשג שלא מקבל שום השקיה ושהאדמה סביבו יבשה. הוא בהחלט התפלא. אבל במבט מעמיק יותר, כשבחן את סביבת העץ מצא שמחה כי לא רחוק מהעץ ישנו צינור שמחובר לברז מים ומאחר והחיבור לא היה הרמטי נטפו ממנו טיפות מים קטנות ובקצב אחיד. שמחה הבין שטיפות המים  הללו מגיעות ישירות לשורשי העץ ומשקות אותו. 20 שנה לאחר מכן שמחה זכר את האירוע הזה והפך את מה שראה למה שכולנו מכירים היום: הטפטפת. חברת "נטפים" נוסדה ב1966 בבעלותו של שמחה בלאס ובנו ישעיהו. הטפטפת נחשבת היום להמצאה ישראלית אשר גרמה למהפכה עולמית בשיטות ההשקיה והדישון בחקלאות, והובילה לחיסכון במים ולהגדלת היבולים.

דגשים נוספים שיהפכו את הסיפור שלכם ל WOW:

אווירה (Atmosphere): תהליך יצירת הרגש, הקרבה, הזיקה שבין השומעים לבין הסיפור שלך. את האווירה ניצור על ידי:

  • הרובד הבלתי מילולי: טון הדיבור, מחוות גוף, מחוות פנים וכו'

  • תיאורים: המאזין ממש יכול לראות את הסיפור לנגד עיניו ולהרגיש את מה שמרגישות הדמויות בו. חשוב לא להגזים בתיאורים ושזה לא יהפוך לעיקר אלא רק לעטיפה. איך נדע שלא הגזמנו? נבדוק שכל משפט שלנו, בנוסף לאלמנט התיאורי שבו, קידם את העלילה או חשף את אחת הדמויות.

את שני הנ"ל יהיה קל יותר לשדר אם המספר ידמיין שהוא חווה שוב את הסיטואציה עליה הוא מדבר בזמן שהוא מספר עליה.

לפרטים נוספים:

נועה גרוס, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-6655409 | noa@debate.co.il

מור גולן, מנהלת קשרי לקוחות חינוך

054-8090515 | MorG@debate.co.il

  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול