5 טיפים לחניכה מיטבית של מורים חדשים (וחדשות)

עודכן ב: 11 אוק 2018

הימים הראשונים של תחילת שנת הלימודים מהווים תקופה עמוסה מאוד עבורכם ועבור צוות החינוך שלכם.

על אחת כמה וכמה עבור מורים חדשים המתמודדים עם אתגר ההסתגלות למקום עבודה חדש.

במהלך תקופה עמוסה זו, אנו נתקלים לעיתים בקושי לפקח על תהליך הקליטה של אותם מורים חדשים ולוודא כי הוא מתבצע כראוי. אז איך בכל זאת ניתן לעשות זאת?


במסגרת מחקר שנערך בארה"ב, ציינו מורים בשנת עבודתם הראשונה בבית הספר כי אלו הם 4 הצרכים הבסיסיים ביותר להצלחה בתהליך הקליטה:

א. צורך במידע פרקטי ולוגיסטי על המתרחש בבית הספר.

ב. צורך ברעיונות פרקטיים, ספציפיים למקצוע ממורים המלמדים נושאים אלה, שניתן ליישמם מידית.

ג. צורך בזמן לרפלקציה על התנסויותיהם ולדיון בכך עם אחרים.

ד. צורך בתמיכה אישית שאינה מעריכה או שופטת.


להלן חמשת ה- ת' אשר יסייעו לכם ליצור תהליך אינטגרציה מקצועי ומסודר עבור מורים חדשים בבית הספר:

1. תיאום ציפיות

הקפידו לקיים כבר בשבוע הראשון שיחת פתיחה עם המורה החדש במסגרתה תערכו תיאום ציפיות הן בפן האסטרטגי מהותי (חזון בית הספר, מטרות ויעדים לשנת הלימודים, ערכים חשובים בבית הספר, תקנון ביה"ס, נהלי עבודה ומשמעת, תרבות ארגונית אחידה וסוגיות אתיות כגון התנהלות רצויה מול הורים/גורמים שונים) והן בפן המקצועי (מה כוללת תכנית החניכה ועל מה היא מסתמכת, כמה פעמים ייצפו בשיעורים שיעביר המורה, מתי ובאיזה פורמט יקבל משוב על עבודתו, באיזו מידה תיפגשו לשיחות שוטפות ועדכונים ובאיזו מידה תהיו מעורבים בתכנית חניכת המורה).

2. תפעול ולוגיסטיקה

על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם בצורה מיטבית, יש לסייע למורים החדשים להבין מהר ככל הניתן את אופן ההתנהלות התפעולית בבית הספר. הגדירו חבר צוות ותיק שישמש כתובת עבור המורים החדשים לשאלות והבהרות בנושאים הלוגיסטיים השונים. בקשו ממנו כחלק מתפקידו, להכין רשימת "צ'ק ליסט" מסודרת המפרטת בפני המורה החדש את כלל הגורמים והנושאים שחשוב שיכיר, כבר בשבוע העבודה הראשון בבית הספר (החל מהתמצאות פיזית בבית הספר ובחדרים השונים, עניינים טכניים כמו הדפסות, שכפולים, ציוד וחומרי לימוד, מבנה ארגוני, בעלי תפקידים והגדרות תפקיד, התנהלות בהפסקות, תורנויות, ישיבות צוות ועוד).

3. תכנית חניכה

דאגו להצמיד לכל מורה חדש, מורה ותיק אשר יהווה עבורו חונך ומנטור מקצועי וידריך אותו בתפקידו הן בפן האישי והן בפן הפדגוגי. חשוב להקפיד כי המורים הנבחרים כחונכים הינם בעלי ניסיון וכישורים אישיים ומקצועיים המתאימים לתפקיד. על החונך להפגין ידע פדגוגי וארגוני ויכולת חניכה והעברת חומר. כמו כן עליו להיות בעל מוטיבציה ופניות לתפקיד ולהפגין כישורים אישיים כגון סבלנות, אחריות ומסירות. ודאו כי כל חונך מבצע חפיפה למורה החדש על פי תכנית חניכה מסודרת, הכוללת יעדים ברורים ומדידים עבור המורה במובנים של זמן, כמות ובהירות. החליטו אחת לכמה זמן תיפגשו אתם עם המורה החונך, על מנת לקבל ממנו תמונת מצב על התקדמות תכנית החניכה, ולמשב אותו על תפקידו.

4. תהליכי רפלקציה ושיקוף

שקפו למורים החדשים באופן שוטף כיצד הם עומדים בהתנסויותיהם ומבצעים את עבודתם. הרפלקציה יכולה להינתן במסגרת שיחה מזדמנת, פגישת עבודה קבועה ביומן או פגישה ייעודית המתקיימת אחת לפרק זמן לצורך מתן וקבלת משוב. דאגו להכין את המורה לקראת שיחת המשוב ולשתף אותו בפרמטרים על פיהם יינתן. בקשו מהמורה להגיע לשיחה מוכן עם נקודות לשימור ולשיפור שכתב בעצמו על כל אחד מהפרמטרים, על מנת שיוכל לשקף בפניכם את האופן בו הוא תופס את ביצועיו ועמידתו ביעדים.

5. תמיכה אישית

תמיכה אישית מושגת על ידי מתן האפשרות למורה לחלוק את הקושי ואת אופן ההתמודדות שלו עם מורים נוספים, חדשים או ותיקים, אשר עברו ועוברים תהליכים דומים. מתן זמן ייעודי לכך במסגרת מפגשי החניכה, ישיבות צוות, פגישות עבודה קבועות שלכם עם המורים ומפגשים חברתיים בלתי פורמאליים בין המורים החדשים לוותיקים, יספקו את התמיכה הנדרשת ויקנו לאותם מורים חדשים את התחושה כי יש מי שמבין אותם וכי הם אינם לבדם במערכה.


בהצלחה.


  • פייסבוק

נשמח לשמוע מכם!

חברת דיבייט

תקשורת ביניאישית וניהול

 

בוקסנבאום 3, תל אביב

 

טל': 03-7722032

חברת דיבייט - תקשורת בינאישית וניהול